Carolina Wiklund

Vi borde fan börja ta hand om varandra

Publicerad 2015-11-01 19:52:33 i Allmänt,

Okej, nu är det så mycket tankar som snurrar runt i mitt huvud men jag ska försöka sammanfatta ett någorlunda redigt inlägg för jag känner att det här är så så så viktigt och det spelar ingen roll hur många gånger vi möter det. För ja, vårt samhälle är perfekt och idealiskt på så många sätt, Sverige är verkligen ett av de bästa länderna som existerar. Men det har så mycket brister. Och vad är samhället då? Jo, det är vi. Vi som bor i det, jobbar i det, kommunicerar med varandra, ger och tar av det. 
Ja jag har väldigt mycket åsikter om invandring osv, åsikter om politik höger och vänster osv, i ett land i denna stora värld tycker jag att alla ska vara välkomna och allt sådant. Men det är inte det jag ska ta upp nu. 
 
Jag har då följt Lisa Holm- fallet i princip enda sedan den dagen då hon försvann och ikväll läste jag en artikel med hennes pappa på aftonbladet och det rörde mig väldigt mycket. När jag har läst blogginlägg som hennes kompisar skrivit, läst intervjuer med kollegor osv. Har såklart tankarna väckts vad som skulle hända om det skulle hända mig. Men jag vet att den som skulle ta det allra hårdast skulle vara min pappa och därför berörde denna artikel mig extra mycket. Jag tror att det är just det som har gjort fallet så uppmärksammat. Man får intrycket av att hon var en helt vanlig, väldigt söt och glad tjej som bara råkade vara på fel plats vid fel tillfälle, framför fötterna på någon form av psykopat som tänder på en död tjejs kropp, hur sjukt är inte det? 
Jag undrar vad som kan få någon, sinnessjuk eller inte, att gå så långt? Att faktiskt på riktigt döda en tjej för att få någon form av snedvriden njutning? Vad ligger bakom ett så sjukt beteende? Ja inte är det sex iallafall, det här är någonting helt annat, den slutsatsen tror jag att de flesta har dragit. 
Det sjuka ligger också i, nu mer än någonsin, att det är vi tjejer som ska akta oss. Och det är klart att man gör. Även om jag alltid är väldigt försiktig har jag hört både det ena och det andra på krogen och tunnelbanan. Killar som sagt att de ska släpa hem mig, "få mig att ligga och skrika innan det här är färdigt". Jag vet inte hur många gånger mina killkompisar har fått rycka in och hjälpa mig och då har jag mitt i allt fått respekt. Alltså varför? Jag har många gånger funderat över hur jag ska göra för att få respekt på krogen. Det handlar inte om att killar måste vara någon form av hjältar eller ge upp hela sitt liv för varenda en tjej, absolut inte. Det handlar om att jag som tjej inte ska behöva ha en kille vid min sida för att få respekt. Varenda en tjej förtjänar ett bli sedd som en person och inte en kropp. Vi ska fan ta hand om varandra istället för att unyttja varandra.
Jag tror att det här fallet har skakat Sverige och gjort att alla fått upp ögonen för hur utsatt man verkligen är som ung tjej i vårt samhälle, vi människor gör faktiskt sånt här mot varandra. Jag tror det är bra att flesta fått sig en tankeställare. Men att en tjej var tvungen att dö för det är ju verkligen helt sjukt. Jag har fortfarande svårt att finna ord för det. Det var så meningslöst. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela